mgr Renata Lesner-Szwarc
Ur. w 1980 roku pucczanka, etnolożka, asystentka w Katedrze Etnologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
UkoÅ„czyÅ‚a kierunek etnologia na UMK w Toruniu, gdzie obroniÅ‚a pracÄ™ licencjackÄ… pt.Sztuka w ujÄ™ciu psychoanalizy Freuda (pod kierunkiem dra Andrzeja P. Kowalskiego), nastÄ™pnie pracÄ™ magisterskÄ…Tari Jawa – przekaz utrwalony(pod kierunkiem prof. Anny Czekanowskiej). W roku akademickim 2001/2002 otrzymaÅ‚a stypendium Ministerstwa Edukacji Republiki Indonezji (programDarmasiswa), w ramach którego studiowaÅ‚a w Sekolah Tinggi Seni Indonesia (kierunek: taniec i muzyka tradycyjna wyspy Jawy) oraz w Universitas Sebelas Maret w Surakarcie (kierunek: bahasa indonesia). Od roku 2002 czynnie uczestniczy (jako tancerka) w przedsiÄ™wziÄ™ciach koncertowych Warsaw Gamelan Group. W 2005 roku otrzymaÅ‚a grant badawczy od Ambasadora Republiki Indonezji Ibnu Sanyoto (badania terenowe na wyspie Jawa: taniec jako przekaz utrwalony). Od roku 2005 studiuje na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (kierunek: Podyplomowe Studia Teorii TaÅ„ca).
Od 2006 roku pracuje jako asystentka w Katedrze Etnologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W tym samym roku została członkiem Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego.
Zainteresowania:
- antropologia tańca
- kultura tańca w Azji Południwo-Wschodniej
- współczesne Kaszuby
- kultura tradycyjna a marketing regionalny
Wystawy
- Wystawa fotografii wykonanych w czasie pobytu w Indonezji (III Toruński Festiwal Nauki i Sztuki 2003 rok).
- Współorganizatorka wystawy Na Jawie i nie-Jawie. Mozaika kulturowa Indonezji. (Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu – od XI 2005 do IV 2006)
Wybrane publikacje
- Bedhaya i srimpi – ceremonialne taÅ„ce kobiece Jawy Åšrodkowej, „Okolice. Kwartalnik etnologiczny” Nr 1-2/2004, s. 45-53
- Javanese Gamelan as Part of Cultural Identity in Indonesia (based on the authorÂ’s own research), „Okolice. Kwartalnik etnologiczny”, Nr 3-4/2004, s.171-181
- Tancerz z Jawy Åšrodkowej – charakteryzacja oraz elementy współtworzÄ…ce ruch, „Okolice. Kwartalnik etnologiczny”, Nr 1-2/2005, s.101-114
- Indonezyjska mozaika – spojrzenie z Jawy, w: Na Jawie i nie-Jawie. Mozaika kulturowa Indonezji, komentarz wystawy, Muzeum Etnograficzne w Toruniu, ToruÅ„ 2005, s.15-23;
- Taniec jako element autoindentyfikacji czÅ‚owieka we współczesnym Å›wiecie, „SpoÅ‚eczeÅ„stwo i polityka. Pismo edukacyjne”, Nr 3 (8)/2006, s.55-63
- Taniec z Jawy Środkowej oraz elementy współtworzące ruch, w: Na Jawie i nie-Jawie. Mozaika kulturowa Indonezji, komentarz wystawy, Muzeum Etnograficzne w Toruniu, Toruń 2005, s.34-39;
- Doskonałość indonezyjskiego batiku, w: Na Jawie i nie-Jawie. Mozaika kulturowa Indonezji, komentarz wystawy, Muzeum Etnograficzne w Toruniu, Toruń 2005, s.39-44
- Krisy i inna broń indonezyjska, w: Na Jawie i nie-Jawie. Mozaika kulturowa Indonezji, komentarz wystawy, Muzeum Etnograficzne w Toruniu, Toruń 2005, s.44-49 (z Adamem Szwarcem).